Jak na úpravu brzdových trubek: Od diagnostiky po montáž

Brzdové trubky, schované v podvozku auta, jsou nenahraditelnou součástí brzdového systému. Jsou jako tepny, které rozvádějí brzdovou kapalinu od hlavního brzdového válce až k brzdovým třmenům, či válečkům, kde se mění síla vašeho šlápnutí na pedál na brzdný účinek. Jako každá součást vozidla, i ony podléhají zubu času a opotřebení, takže je občas potřeba sáhnout po opravě nebo výměně.

V tomto článku se podíváme na to, jak na úpravu brzdových trubek krok za krokem, od diagnostiky po montáž. 

Výměna brzdových trubek není zrovna pro začátečníky. Proto doporučujeme tuto práci svěřit do rukou zkušenému mechanikovi.

 

brzdove_trubky

Proč dochází k poškození brzdových trubek?

Existuje hned několik důvodů, proč se brzdové trubky mohou poškodit:

  • Koroze a opotřebení: Vlhko, sůl a nečistoty, s nimiž se trubky setkávají v podvozku, jim dávají pořádně zabrat. Koroze může vést k úniku brzdové kapaliny a snížení brzdného účinku, v nejhorším případě i k selhání brzd!
  • Mechanické poškození: Nárazy od kamenů nebo jiných předmětů na silnici mohou způsobit ohnutí, prasknutí nebo zlomení trubek.
  • Stárnutí materiálu: Materiál trubek se časem zhoršuje, oslabuje a hrozí jeho selhání. Vliv na to má také frekvence výměny brzdové kapaliny. Pokud ji necháváte vyměnit jen zřídka, kapalina na sebe váže vlhkost a urychluje korozi trubek.

Jak poznat, že s brzdovými trubkami něco není v pořádku?

Nejspolehlivějším znakem, že s brzdovými trubkami něco není v pořádku, je únik brzdové kapaliny. Pokud pod autem najdete mastnou loužičku, je to jasný signál k akci. 

V tomto případě důrazně doporučujeme zajistit odtah vozidla a s autem již nejezdit. Hrozí selhání brzd! Unikající kapalinu můžete zpozorovat nejen na podvozku, ale také v jiných částech vozu, například v okolí kol. 

Dalšími indiciemi můžou být:

  • Zhoršená účinnost brzd: Brzdy "nezabírají" tak, jak by měly, při brždění se prodlužuje brzdná dráha. Brzdy můžou fungovat ztuhle, s prodlevou nebo s nerovnoměrnou brzdnou silou.
  • Snížené množství brzdové kapaliny v nádržce: Jedním z příznaků může být mimo jiné také snížené množství brzdové kapaliny v nádržce pod kapotou.

Jak na opravu brzdových trubek?

Oprava brzdových trubek není jednoduchá záležitost a vyžaduje zkušenosti a speciální nářadí. Jak jsme již zmiňovali výše, doporučujeme ji svěřit do rukou zkušenému mechanikovi.  

Krok 1: Diagnostika

Prvním krokem je najít poškozenou část brzdového potrubí. Většinou stačí vizuální kontrola, abyste zjistili, kde kapalina uniká.

Krok 2: Demontáž poškozené části

Pomocí řezačky na trubky odstraňte poškozenou část brzdového potrubí.

396012-1_rezacka-trubek-a-trubicek-prumeru-3-22-mm--mosaz--med--ocel-bgs-1905.jpg (1024×768) (1)

Řezačka trubek a trubiček průměru 3-22 mm (mosaz, měď, ocel) - BGS 1905

411675_rezacka-na-trubky-5-8-rozsah-4-15-mm-jonnesway-an040034a.jpg (1024×768) (1)

Řezačka na trubky 5/8", rozsah 4 - 15 mm - JONNESWAY AN040034A

Aby nedošlo ke zbytečnému zavzdušnění celého systému, je třeba zbytek potrubí utěsnit zátkami nebo ucpávkami. Díky tomu nedojde k zavzdušnění ABS systému, který je v některých případech bez diagnostiky téměř nemožné odvzdušnit.

413580_800-0-4315-1ee4294cf0a16934cdf13a5bd410fefbe3ffec72b95dea28f2e44dd5150db257.jpg (1024×768)

Svorky na kovové hadice, utěsnění konců brzdového potrubí, sada 8 kusů - QUATROS QS14254

406854_svorka-na-benzinove-a-pvc-hadice-pr--15-mm.jpg (1024×768)

Svorka na benzínové a PVC hadice pr. 15 mm

Krok 3: Příprava nové trubky

Nová trubka se musí připravit na míru, včetně ohýbání do správného tvaru a délky. K tomu se používají speciální ohýbací nástroje, aby nedošlo k jejich poškození.

411891_ohybacka-brzdovych-trubek--rozsah-3--4-75-a-6-mm--1-8-1-4-quatros-qs70114.jpg (1024×768)

Ohýbačka brzdových trubek, rozsah 3, 4.75 a 6 mm (1/8-1/4”) - QUATROS QS70114

437364_ohybacka-brzdovych-trubek-4-75-mm--rucni-quatros-qs70010.jpg (1024×768)

Ohýbačka brzdových trubek 4,75 mm, ruční - QUATROS QS70010

Krok 4: Spojení trubek

Konce trubek se musí opracovat (zaoblit nebo zkosit) a spojit pomocí speciálních spojovacích prvků – brzdového šroubení nebo holendrů

Brzdová šroubení - holendry na brzdové vedení, různé rozměry, 110 ks - MojeDílna

Brzdová šroubení - holendry na brzdové vedení, různé rozměry, 110 ks

Brzdové šroubení, holendr M10x1, na brzdové vedení, délka 16,7 mm - MojeDílna

Brzdové šroubení, holendr M10x1, na brzdové vedení, délka 16,7 mm

K tomuto se používají tzv. pertlovačky. Pertlovačka zajistí, že spoj mezi holendrem a potrubím bude při připojení brzdové hadice těsný a nebude z něj unikat brzdová kapalina. Není na škodu připomenout, že šroubení je potřeba na potrubí nainstalovat před samotným pertlováním, poté již na trubku holendr nelze nasadit. V případě potřeby jsou na trhu dostupná i potrubí s již zapertlovanými holendry.

419727_pertlovaci-sada-pro-upravu-brzdovych-trubek-4-14-mm-quatros-qs70093.jpg (1024×768)

Pertlovací sada pro úpravu brzdových trubek 4 - 14 mm - QUATROS QS70093

413457_pertlovaci-sada-na-upravu-koncu-brzdovych-trubek--hydraulicke-vreteno-quatros-qs70097.jpg (10

Pertlovací sada na úpravu konců brzdových trubek, hydraulické vřeteno - QUATROS QS70097

Nové nebo opravené trubky jsou namontovány zpět na vozidlo a spojeny s ostatními částmi brzdového systému. Poté je systém odvzdušněn, aby se odstranil veškerý vzduch z brzdové soustavy, a provádí se kontrola těsnosti a funkčnosti, ale o tom zase jindy.