Mícháte letní a zimní směsi do ostřikovačů? Autu akorát uškodíte

Směs do ostřikovačů je po palivu druhou nejpoužívanější provozní kapalinou. Jejím úkolem je zajistit řidiči co nejlepší výhled. Letní směs si musí umět poradit s pyly a muškami, zimní zase s námrazou. Proto mají odlišné složení i vlastnosti.

Je tedy dobrý nápad jejich míchání? Stručná odpověď zní „není“. A hned si řekneme, proč tomu tak je.

Letní směs do ostřikovačů má za úkol zejména odstraňování hmyzu, pylu a jiných nečistot. Druhotně pak vytváří na skle film, který pomáhá rychle a dobře odvádět déšť. U letních kapalin je tak dominantní složkou voda, která je doplněna o různé odmašťovací a leštící látky.

Jakmile však teplota klesne pod nulu, je letní směs nepoužitelná. Voda v ní jednoduše zmrzne. Do zimní směsi do ostřikovačů se proto přidává alkohol, který ani v běžných mrazech netuhne. Nejčastěji jde o ethanol a methanol. Kvalitnější, ale také dražší je první z nich.

Odlišné složení je i hlavním důvodem, proč je míchání letní a zimní směsi problematické. Nádržka na kapaliny do ostřikovačů je u většiny aut dlouhá a úzká trubice a tak se v ní spojí jen část obou přípravků. Zbytek zůstane nepromíchán. Větším problémem je to při přilévání nemrznoucí směsi do letní. Když se tekutiny dobře nepromíchají a teplota padne pod nulu, může vám zbytek letní směsi v trubicích a nádržce zmrznout. A protože led zabírá větší plochu, mohou tyto části dokonce i popraskat nebo se zkroutit.

Druhé úskalí pramení z toho, že nemůžete přesně vědět, kolik letní směsi jste nestihli spotřebovat. Proto nevíte, v jakém poměru namíchanou směs máte. Je to podobný proces, jako vyrábět naslepo směs letní kapaliny z koncentrátu. Doplnění provozní kapaliny může být tedy problematické. Řidiči se pak diví, proč jim sklo zamrzá už při teplotě těsně pod nulou a na obalu bylo přitom napsáno, že výrobek vydrží až do -20°. Neuvědomí si však, že v nádržce nemají prostředek do -20, ale směs o poměru klidně 1:1 s minimální mrazuvzdorností.

Na to má vliv i další efekt. Pokud při nízké teplotě fouká i vítr, je pocit chladu intenzivnější. To samozřejmě platí i pro jedoucí auto. Když je venku deset pod nulou, ale vy jedete po dálnici rychlostí 130 km/h, je teplota na čelním skle výrazně nižší. Dokonce tak nízká, že vám po vypaření alkoholové složky může namrzat i zbytková voda v nemrznoucí kapalině. Jistě nemusíme říkat, že namíchaná směs letní a zimní, kde je vyšší poměr vody, bude zamrzat ještě rychleji.

Při opačném postupu, tedy když na jaře mícháte letní směs do zbytku zimní, vás nijak velké problémy nečekají. Letní kapaliny však narozdíl od nemrznoucích kapalin obsahují speciální složky pro odmašťování skla od hmyzu, pylu a dalších nečistot. Zimní směsi, zejména ty levné, podobné přísady nemají a tak nemusí sklo dobře vyčistit. Může se stát, že se vám mouchy, brouci a další hmyz akorát rozmažou po čelním skle a to vám ve výhledu rozhodně nepomůže.

Při celoročním používání nemrznoucí směsi také hrozí, že vám budou rychleji odcházet plastové a gumové součástky stěračů, světel či jiných částí karoserie. Látky na bázi lihu jsou totiž agresivnější než voda. To se však projeví až po více letech.

Výměnu směsi do ostřikovačů není dobré podcenit. Rozhodně doporučujeme na podzim a na jaře před nalitím nové provozní kapaliny tu starou spotřebovat, nebo vysát hadičkou a směsi navzájem neředit.