Vzduchové kompresory STANLEY jsou ideální pro profesionály i hobby uživatele

Vzduchový kompresor můžeme bezesporu považovat za téměř povinné vybavení autoservisu, pneuservisu nebo dílny. Škála jeho využití sahá od huštění pneumatik přes ofukování a lakování až po pohon mnoha druhů vzduchového nářadí. Mezi nejkvalitnější výrobky na českém trhu se pak zcela jistě řadí kompresory STANLEY. Aby však kompresor správně sloužil svému účelu, je nutné vybírat s rozmyslem.

Variant vzduchových kompresorů existuje v současné době velké množství. Dělí se podle nutnosti mazání na olejové a bezolejové. Poloha vzdušníku, tedy nádrže – zásobníku na stlačený vzduch, pak určuje, zda se jedná o horizontální – ležatý, či vertikální model. Zatímco vertikální modely bývají spíše menší a určené pro méně náročný provoz (menší vzdušník, nižší sací výkon atd.), mezi variantami s ležatým vzdušníkem najdeme většinu těžších kompresorů pro profesionální servisní a dílenské použití.

Dělení dále pokračuje na mobilní a stacionární verze. Mobilní modely disponují minimálně jedním párem větších  kol. Zatímco těžší varianty mají kompletní podvozek na čtyřech kolečkách (pár větších a pár menších kol v otočných konzolích pro snadné zatáčení), například řemenový kompresor STANLEY BA 701/11/270, u lehčích verzí doplňují pár kol stabilní nožky. Přístroj se pak při přemisťování nadzvedne pomocí madla. To musí být dostatečně dimenzované a vhodně tvarované. Právě takový, na první pohled přehlédnutelný, detail může napovědět o celkové promyšlenosti konstrukce. 

Zvláštní variantu představují stacionární kompresory stojící na čtyřech nohách bez koleček. U nich se předpokládá trvalá montáž na jedno vyhrazené místo v servisu či dílně, které se již dále nebude měnit. Nevýhodou tedy není ani vyšší hmotnost, pohybující se často kolem čtvrt tuny. Jako ideální příklad můžeme zmínit stacionární kompresor STANLEY BA 1251/11/500 F s velkým, 500litrovým vzdušníkem, jehož celková váha se blíží 260 kilogramům. Výber takového kompresoru je třeba dobře rozmyslet a mít jistotu, že se prostorové uspořádání provozovny nebude měnit buď vůbec, nebo alespoň ne příliš často.

Zcela samostatnou kapitolou malé přenosné kompresory. Vynikají mimořádně nízkou hmotností a jejich konstrukce je celkově přizpůsobena co nejsnazšímu přenášení (malý nebo dokonce žádný vzdušník, malý motor apod.). Tuto konstrukci reprezentuje například mimořádně oblíbený bezolejový kompresor STANLEY AIR KIT. Nevýhodou však bývá zpravidla menší výkon, daný výše zmiňovaným malým a tím pádem slabším motorem. Tyto modely tak bývají vhodné spíše pro domácí hobby využití – hodí se na občasné dohušťování pneumatik aut a motorek, při němž nehraje roli delší čas foukání, nafukování míčů, bazénů apod., případně na lehčí kutilské práce. Pro profesionální využití se nehodí buď vůbec, popřípadě nouzově.

Při výběru správného kompresoru je třeba vzít v úvahu několik věcí, především však to, jakému účelu bude sloužit. Přístroj určený pro spojení s lakovací či ofukovací pistolí (takzvanou ofukovačkou) může mít nižší výkon než ten, který bude pohánět například pneumatické nářadí, jako jsou rázové utahováky (zvláště velké a těžké obouruční modely), ráčny apod. Vzhledem k tomu, že spotřeba tlakového vzduchu u tohoto náčiní je o poznání vyšší, slabší kompresory mohou mít problém s jeho spolehlivým dodáním. Nářadí pak může fungovat jen omezeně, popřípadě vůbec. Zvláště se tento problém může projevit v momentě, kdy se na kompresor připojí spotřebičů více, například ve větších dílnách či servisech. Je tedy lepší počítat s určitou rezervou a případně vybrat silnější model. Stejně tak je dobré počítat s dlouhodobějším časovým horizontem, aby přístroj vyhovoval provozu i za několik let.